Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Lasten | -51.309 | -51.767 | -51.805 | -52.368 | ||
4.1 | Openbaar basisonderwijs | -387 | -386 | -386 | -385 | |
4.2 | Onderwijshuisvesting | -2.456 | -2.973 | -2.930 | -2.909 | |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -1.569 | -1.581 | -1.587 | -1.592 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -3.739 | -3.799 | -3.507 | -3.550 | |
6.21 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo | -270 | -271 | -271 | -272 | |
6.22 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | -1.632 | -1.651 | -1.681 | -1.712 | |
6.23 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | -1.370 | -1.373 | -1.379 | -1.384 | |
6.3 | Inkomensregelingen | -11.546 | -11.590 | -11.948 | -11.993 | |
6.4 | WSW en beschut werk | -5.148 | -5.029 | -4.888 | -5.347 | |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -1.636 | -1.660 | -1.725 | -1.670 | |
6.60 | Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | -1.596 | -1.596 | -1.596 | -1.596 | |
6.711 | Huishoudelijke hulp (Wmo) | -4.309 | -4.309 | -4.309 | -4.309 | |
6.712 | Begeleiding (Wmo) | -3.512 | -3.512 | -3.512 | -3.512 | |
6.752 | Jeugdhulp ambulant regionaal | -3.542 | -3.542 | -3.542 | -3.542 | |
6.762 | Jeugdhulp met verblijf regionaal | -2.684 | -2.684 | -2.684 | -2.684 | |
6.763 | Jeugdhulp met verblijf landelijk | -310 | -310 | -310 | -310 | |
6.791 | PGB Wmo | -240 | -240 | -240 | -240 | |
6.792 | PGB Jeugd | -43 | -43 | -43 | -43 | |
6.812 | Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo | -31 | -31 | -31 | -31 | |
6.821 | Jeugdbescherming | -386 | -386 | -386 | -386 | |
6.91 | Coördinatie en beleid Wmo | -1.904 | -1.906 | -1.910 | -1.913 | |
6.92 | Coördinatie en beleid Jeugd | -1.092 | -1.094 | -1.097 | -1.099 | |
7.1 | Volksgezondheid | -1.906 | -1.800 | -1.843 | -1.887 | |
Baten | 8.916 | 8.625 | 8.944 | 8.944 | ||
4.2 | Onderwijshuisvesting | 57 | 57 | 57 | 57 | |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 372 | 372 | 372 | 372 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 212 | 66 | 66 | 66 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 7.980 | 7.980 | 8.299 | 8.299 | |
6.711 | Huishoudelijke hulp (Wmo) | 150 | 150 | 150 | 150 | |
7.1 | Volksgezondheid | 145 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Lasten en Baten | -42.393 | -43.143 | -42.861 | -43.425 | ||
Onttrekking aan reserve | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
Storting in reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Resultaat | -42.385 | -43.135 | -42.853 | -43.417 | ||
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2026 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Begroting 2026 - 2028 | -41.507 | -41.724 | -41.651 | -42.507 |
Mutaties tot en met juli 2026 | -307 | -343 | -328 | 125 |
Startsaldo 2026 - 2029 | -41.814 | -42.068 | -41.979 | -42.383 |
Indexering | 335 | 414 | 510 | 444 |
Overige technische mutatie | 25 | 25 | 25 | -16 |
Kapitaallasten | 317 | 107 | 26 | 57 |
Financiële ontwikkelingen | -327 | -578 | -578 | -579 |
Gemeentefonds | -292 | -282 | -262 | -345 |
Wens | -628 | -753 | -595 | -595 |
Meerjarenbegroting 2026 - 2029 | -42.385 | -43.135 | -42.853 | -43.417 |
Toelichting ontwikkelingen
Keertwending € 91.000
Stichting de Keertwending is een particulier initiatief dat mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt helpt.
Inwoners, veelal jongeren, die gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan en zich willen ontwikkelen worden direct geholpen. Dit zijn vaak jongeren die in andere trajecten niet passen of al zijn uitgevallen. Waar nodig ondersteunt de stichting ook (kleine) werkgevers in de bijbehorende administratieve taken.
Uit onderzoek blijkt dat deelnemers die de afgelopen jaren zijn geholpen hun levensgeluk aanzienlijk hoger waardeerden en veel minder kosten maakten op het gebied van zorg en inkomensondersteuning. De werkzaamheden van de Keertwending dragen op een unieke wijze bij aan de gezondheidsopgave “Werk en andere zinvolle daginvulling” uit de gezondheidsvisie 2024 van Deurne, voor mensen waar weinig andere dienstverlening op dit gebied beschikbaar is.
Met de structurele subsidie kan de stichting ook ondersteuning bieden aan deelnemers die géén klant zijn van het onderwijs, Senzer of UWV.
Samen bouwen aan een gezond Deurne € 475.000
De komende jaren bouwen we aan een werkwijze die helpt om samen te werken aan de vijf gezondheidsopgaven uit de Gezondheidsvisie . Daarnaast gebruiken we gereedschap waarmee we de voortgang monitoren.
- We hebben verschillende mensen en kennis nodig voor onze gezondheidsplannen, ook buiten het sociaal domein en de zorg. Als gemeente brengen we mensen samen. En pakken de ‘verbindende regierol’.
- We investeren in het opstellen van gereedschap en gesprekstools zodat iedereen weet wat ze kunnen doen voor 'Een Gezond Deurne'. iedereen weet hoe ze hun rol kunnen pakken, nu en in de toekomst.
- We bouwen aan gemeenschappen samen met inwoners en ondernemers. Dit doen we door de brug te bouwen tussen het dagelijks leven en de regels en systemen (leefwereld met systeemwereld). Hiervoor bouwen we een basis van gezamenlijke informatie om het juiste gesprek te voeren.
- Inwoners zien welke impact we maken in hun leefomgeving, sociaal en fysiek.
- We laten zien waar meer inzet nodig is zodat we wijkgericht en doelgroepgericht impact maken.
- Gebruik is leidend. Stenen zijn dienend. We versterken daarom de verbinding hiertussen voor nieuwe en bestaande maatschappelijke voorzieningen. We kijken vooruit zodat we weten welke scenario’s kansen bieden. Met voldoende ruimtes die passen bij het gebruik van de inwoners. En we vullen de gereedschapskist om een gezonde ‘bedrijfsvoering’ samen mogelijk te maken.
- Hierin maken we ook gebruik van de innovatiekracht in de samenleving. En we versterken lokaal én regionale samenwerking om meer impact te maken.
Stichting Pompidom € 18.000
Pompidom deelt speelgoed, kinderkleding en verzorgingsproducten (Menstruatie uitgifte punt) uit aan mensen met een laag inkomen. Het burgerinitiatief ontvangt sinds 2022 een incidentele subsidie van gemeente Deurne. Het verstrekken van een incidentele subsidie kan voor maximaal 4 jaren. Om het initiatief voort te zetten ligt er nu een structurele vraag naar middelen.
Verenigingsondersteuning vrijval € 40.000
Bij de begroting 2023 heeft de raad structureel budget beschikbaar gesteld voor 'ondersteuning verenigingen'. Na onderzoek van de behoeften van verenigingen is nu een plan opgesteld om hier uitvoering aan te geven. Dit plan kost € 110.000 per jaar, waar de raad eerder € 150.000 heeft toegekend. Hierdoor komt € 40.000 vrij te vallen.
Nieuwkomers € 75.000
De gevraagde € 75.000 is om structureel invulling te geven aan onze wettelijke en bestuurlijke verplichtingen rondom het beleid voor nieuwkomers. Dit omvat onder andere:
- Het regelmatig actualiseren van beleidsregels vergunninghouders, arbeidsmigranten en asielzoekers.
- Het blijven deelnemen aan innovatieve pilots voor het realiseren van de taakstelling voor vergunninghouders, in samenwerking met de woningcorporatie.
- Zorgen voor communicatie en/ of participatie wanneer er nieuwe opvang of huisvestingsvormen komen.
- Juridische of ruimtelijke expertise.
Prognoses GR Peelgemeenten € 710.000
Op basis van de jaarrapportage 2024 van de GR Peelgemeenten worden de begrote bedragen met betrekking tot de zorgkosten van WMO, Jeugd voor de begroting 2026 bijgesteld.
Zorg lokaal vrijval € 50.000
De afgelopen jaren is het budget voor Zorg Lokaal (ten behoeve van nieuwe zorginitiatieven) niet volledig benut. Daardoor kan een deel van het geld worden vrijgemaakt. Wel is het belangrijk om rekening te houden met de mogelijkheid dat er in de toekomst extra middelen nodig zijn als er meerdere nieuwe initiatieven ontstaan.
GR (gemeenschappelijke regeling) 10 voor de jeugd € 45.000
De begroting 2026 van GR Een 10 voor de Jeugd leidt voor Deurne tot een kostenontwikkeling van € 45.000 (Deurne draagt bij op basis van inwonertal). Deze ontwikkeling wordt met name veroorzaakt door reguliere indexering (loonontwikkeling), kosten van een openbaar lichaam en doordat de bedrijfsvoering tot en met 2025 om niet is geleverd door de gemeente Helmond en in mindere mate door GR Peelgemeenten. Vanaf 2026 wordt een reële vergoeding voor bedrijfsvoeringstaken verwerkt in de begroting van Een 10 voor de Jeugd.
In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd is de samenwerkingsovereenkomst Een 10 voor de Jeugd (10vdJ) omgezet in een gemeenschappelijke regeling. Het vormen van een Openbaar Lichaam (GR) brengt meer verplichtingen met zich mee dan bij een privaatrechtelijke samenwerking. Denk bijvoorbeeld aan accountantskosten, maar ook de publicatieplicht van de WOO, archiefwet, privacy en informatiebeveiliging. Voor een uitgebreidere uitleg verwijzen we u graag naar de financiële onderbouwing van de GR vorming Een 10 voor de jeugd, die tijdens de raad van 1 juli 2025 is behandeld.
Onderwijshuisvesting IHP Basisschool D'n Bogerd vrijval € 78.000
Prodas heeft de planontwikkeling van uitbreiding van basisschool d'n Bogerd stopgezet. Uit de meest recente leerlingenprognoses blijkt dat de verwachte groei van het aantal leerlingen minder sterk is dan eerder aangenomen. Hierdoor zou de geplande uitbreiding leiden tot overcapaciteit en leegstand. In overleg met de gemeente is besloten de planontwikkeling te stoppen en nieuwe leerlingenprognoses in 2026 af te wachten. Op basis hiervan kan in overleg worden bepaald of en in welke vorm nieuwe planontwikkeling kan worden gestart. Het eerder beschikbaar gestelde krediet van € 2,2 miljoen wordt ingetrokken waardoor de kapitaallasten verlaagd worden. Indien uit toekomstige prognoses blijkt dat een uitbreiding nodig is zal een nieuwe huisvestingsaanvraag worden ingediend en passend krediet worden aangevraagd.
Onderwijshuisvesting IHP Basisschool St. Willibrordus Neerkant € 35.000
De gemeente heeft een zorgplicht ten aanzien van de huisvesting van onderwijs, en dient daarom een bedrag beschikbaar te stellen waarvoor het schoolbestuur redelijkerwijs een gebouw voor kan realiseren. Op basis van het huidige taakstellend krediet is er een tekort aan middelen om een school te realiseren. Dit tekort is het gevolg van het hanteren van een onjuiste berekening voor de bouwprijs in 2023, indexering naar actueel bouwprijspeil, kosten voor asbestsanering en een noodzakelijke uitbreiding van 40 m2 op basis van stijgende leerlingenprognoses. Hiervoor is een extra krediet noodzakelijk van € 1 miljoen euro waardoor de kapitaallasten verhoogd worden.
Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt (MVidB) vrijval € 250.000
De kapitaallasten die horen bij het investeringskrediet van € 10 miljoen voor Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt (MVidB) zijn vanaf 2022 structureel opgenomen in de begroting. De kapitaallasten worden berekend vanaf het jaar na gereedkoming van de investering zoals bijvoorbeeld een beweegvoorziening of het zwembad. Omdat niet alle investeringen in 2025 gereed zijn, betekent dit ook dat de stelpost voor kapitaallasten niet volledig nodig is in 2026.
