Paragrafen

Bedrijfsvoering

Algemeen
Het realiseren van doelstellingen is mede afhankelijk van een goede sturing en van een goede interne bedrijfsvoering. In deze paragraaf gaan we in op actuele ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsvoering.


Planning en Control
Als vertegenwoordiging van de inwoners van onze gemeente heeft de raad een sturende en controlerende rol. De vraag welke doelen de gemeente nastreeft en welke maatregelen en middelen daarvoor beschikbaar zijn, beantwoorden we in de begroting. De controle op de uitvoering vindt plaats via raadsoverzichten en de jaarstukken.  In de raadsoverzichten rapporteren we over de wijzigingen van de begroting en kan de raad de begroting aanpassen. In het jaar t+1 leggen we in de jaarstukken verantwoording af over het hele begrotingsjaar.

Continu sturen
De gemeente Deurne is eind 2019 gestart met Continu sturen, met als doelstelling tussentijds grip te hebben, te houden en waar mogelijk bij te kunnen sturen door te anticiperen op interne & externe ontwikkelingen. Met andere woorden continu inzicht in de financiële positie en mogelijkheid om besluitvorming op te starten voor nieuwe initiatieven. Hierdoor worden vertragingen door een lang besluitvormingstraject verminderd. Continu sturen is een instrument wat het mogelijk maakt om tijdig te kunnen bijsturen op beleid en/of financiën.

Gemeentefinanciën op langere termijn onzeker
Vanaf 2028 is de verwachting dat de rijksbijdrage fors lager zal zijn. Het aangekondigde 'ravijnjaar' voor 2026 is doorgeschoven naar 2028. We zetten daarom in op het versterken van de robuustheid van onze gemeentefinanciën. We doen dit door zoveel mogelijk onzekerheden financieel te vertalen in deze begroting. Ook de grote opgaven op het gebied van de schaalsprong en gezondheid worden zoveel mogelijk in de begroting vertaald.

Dienstverlening in beweging: toegankelijk, persoonlijk en toekomstgericht
De gemeente Deurne investeert blijvend in toegankelijke, herkenbare en samenhangende dienstverlening. Inwoners en ondernemers moeten snel en eenvoudig geholpen worden, ongeacht via welk kanaal zij contact zoeken. Dat betekent: één gemeentelijk gezicht, één passende route en één helder antwoord.
Onze dienstverlening sluit aan bij de leefwereld van inwoners en beweegt mee met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Digitaal waar het kan, met ruimte voor maatwerk waar nodig. De vraag van de inwoner staat centraal, niet onze interne organisatie. We halen behoeften en verwachtingen actief op en werken integraal samen aan effectieve oplossingen. Tegelijkertijd zijn we duidelijk over wat inwoners van ons mogen verwachten en waarom iets wel of niet kan. We sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen zoals digitalisering, proactieve dienstverlening en (digitale) inclusie. Dienstverlening is voor ons niet alleen een taak, maar een houding: gastvrij, duidelijk en betrouwbaar.
De in 2023 geactualiseerde visie op dienstverlening – “de basis op orde met een kleine plus” – vormt het fundament voor het jaarlijks uitvoeringsplan. Daarmee houden we blijvend focus op de behoeften van inwoners en ondernemers. Zo bouwen we aan een gemeente die nabij, duidelijk en betrouwbaar is in haar dienstverlening en klaar is voor de toekomst.

Organisatieontwikkeling
Binnen Deurne zijn we in 2023 gestart met een organisatieontwikkeltraject "Samen op Pad". Dit traject heeft tot doel meer koers te verkrijgen en te houden; talentontwikkeling te stimuleren en de interne samenwerking op een hoger niveau te brengen.
Dit vraagt de komende jaren om teamcoachings- en werkgerelateerde individuele coachtrajecten.  Zo heeft het Management een leiderschapsopleiding gevolgd die komende jaren voortzetting  verdient. Ook een afvaardiging van de medewerkers heeft een ontwikkeltraject gevolgd om zo de gewenste organisatie met gedrag en houding te realiseren.
Om de gewenste organisatie te worden zijn onder andere doorzettingsvermogen en financiële middelen nodig. De benodigde opleidingen zullen daarom ook de komende jaren toenemen en afgezet tegen de loonsomkosten leiden tot een percentage van 2,4. Overigens, dit percentage is in lijn met andere gemeentelijke organisaties.

Krapte arbeidsmarkt
Wat een aandachtspunt blijft, is de krapte op de arbeidsmarkt. Om alle ambities uit te kunnen voeren, hebben we gekwalificeerde medewerkers nodig. Het werven, binden en boeien van medewerkers blijkt in de overspannen arbeidsmarkt een behoorlijke opgave. Deze opgave gaan we te lijf door ons te onderscheiden van andere werkgevers. Hiervoor richten we ons op 'talenten benutten'. Talenten van ons huidige en toekomstige medewerkers. Dit vraagt tijd, energie en financiële middelen.
Daarnaast werken we onder andere in Peelverband samen en etaleren we ons als aantrekkelijke werkgever. Zodat we ook in 2026 voor alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners klaar staan, want:
“Deurne. Daar doen we het voor.”

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 15:16:02 met de export van 10/01/2025 15:10:49