Onderstaand overzicht laat de ontwikkelingen zien van de begrotingssaldi vanaf het raadsoverzicht van juli 2025. De volgende ontwikkelingen zijn in beeld gebracht:
- Administratief
- Loon- & prijsontwikkelingen (indexering)
- Overige technische mutaties (administratieve wijzigingen)
- Kapitaalslasten
- Financiële ontwikkelingen (bestaand beleid)
- Gemeentefonds
- Wens
Na het verwerken van de ontwikkelingen, kent het begrotingssaldo het volgende verloop:
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Begroting 2025-2028 | -2.962 | -1.039 | 963 | 1.625 | ||
Mutaties tot en met juli 2025 | -553 | -474 | -567 | 80 | ||
Startsaldo begroting 2026-2029 | -3.515 | -1.513 | 396 | 1.705 | ||
Administratief | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Indexering | -126 | 242 | 744 | 774 | ||
Overige technische mutatie | -75 | -75 | -74 | -116 | ||
Kapitaallasten | 258 | 69 | -29 | 93 | ||
Financiële ontwikkelingen | -1.089 | -1.555 | -1.510 | -1.166 | ||
Gemeentefonds | 4.698 | 4.425 | 2.636 | 3.826 | ||
Wens | -2.248 | -2.745 | -2.321 | -2.244 | ||
Meerjarenbegroting 2026-2029 | -2.097 | -1.152 | -158 | 2.872 | ||
Waarvan: | ||||||
Incidenteel | -2.259 | -1.875 | -909 | -278 | ||
Structureel | 162 | 723 | 751 | 3.150 |
Voor de provincie is vooral het structurele saldo van belang. Het structurele saldo geeft aan of een gemeente op de lange termijn financieel gezond is. De financiële positie van Deurne laat voor alle jaren een structureel sluitende begroting zien. De begrotingsresultaten worden toegevoegd, danwel onttrokken aan de algemene reserve.
In bovenstaande tabel is de meest actuele stand van de financiële positie van Deurne meegenomen. De begroting is gebaseerd op de financiële stand van het raadsoverzicht van juli. Dit in verband met de voortgang van het begrotingsproces. De cijfers van het raadsoverzicht september, oktober en november en de septembercirculaire zijn niet opgenomen in deze begroting. De meest actuele financiële positie vindt u terug op het raadsoverzicht van 5 november. Dit is het raadsoverzicht van de raad tot en met 5 november, inclusief de financiële gevolgen van de begroting.
Bestaand beleid
De mutatie op het bestaand beleid bestaat voornamelijk uit de verwerking van de uitgangspunten voor indexeringen en de verwerking van gewijzigde aantallen.
Het overzicht van de uitgangspunten is te vinden onder de financiële begroting.
Gemeentefonds (algemene uitkering), Meicirculaire,
Jaarlijks verschijnen minimaal drie circulaires. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota en december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De meicirculaire 2025 is volgens planning verschenen. Deze circulaire bevat informatie over de demping terugval in het gemeentefonds, tekorten in het budget voor jeugdzorg en de actualisatie van het volume accres en LPO accres op basis van de Voorjaarsnota 2025. De totale algemene uitkering die Deurne ontvangt bedraagt in 2026 is € 76 miljoen. Het 'ravijn' dat in 2026 voorzien was is in de meicirculaire gedempt. Hierdoor zijn de jaren 2026 en 2027 ruim 4 miljoen positiever ten opzichte van de septembercirculaire 2025. Vanaf 2028 stopt de dempingsmaatregel, vanaf dit jaar is het voordeel zo'n 2 miljoen ten opzichte van 2025.
Accressen
Het accres kan worden gesplitst in een prijsdeel en een volumedeel.
Het volume-accres houdt rekening met de werkelijke groei van de economie of de bevolking, bijvoorbeeld een stijging van het bruto binnenlands product (bbp) of een toename van het aantal inwoners.
Het prijs-accres daarentegen, houdt rekening met inflatie en prijsstijgingen, zodat de koopkracht van de uitkeringen gewaarborgd blijft.
Vanaf 2024 is de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per ingevoerd.
Volume accres
Het volume-accres is het deel van de jaarlijkse groei van het Gemeentefonds dat is gebaseerd op de ontwikkeling van het volume (de werkelijke omvang) van de uitgaven of de economie, in plaats van op de prijsstijgingen. Dit volumedeel zorgt ervoor dat het fonds meegroeit met de economie en de bevolking, zodat gemeenten en provincies hun taken in reële termen kunnen blijven uitvoeren.
In de meicirculaire 2025 is een nieuwe raming voor het accres 2025 en verder opgenomen. Deze raming is gebaseerd op de actuele raming van de ontwikkeling van het bbp (bruto binnenlands product) door het Centraal Planbureau (CPB; CEP 2025). Het volume accres wordt gebaseerd op een 8-jaars (t-9 t/m t-2) historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp
LPO accres
Het LPO accres is het gedeelte van het accres van het Gemeentefonds dat is bestemd voor de compensatie van de loon en prijsontwikkeling (LPO).Het accres zelf is de jaarlijkse toename van het budget van deze fondsen, en het LPO accres zorgt ervoor dat de uitkeringen aan gemeenten en provincies mee-groeien met de inflatie en de kostenstijgingen van personeel en materialen.
Het LPO accres wordt gebaseerd op de prijs bruto binnenlands product (pbbp). De indexatie voor inflatie volgt de prijs bbp van het lopende jaar. Met name voor 2025 is de raming voor de prijs bbp omhoog bijgesteld (+ 0,92%). Voor de jaren daarna zijn de bijstellingen beperkt.
Jeugdgelden
In de meicirculaire 2025 zijn er meerjarig extra middelen voor de jeugdzorg toegevoegd aan het gemeentefonds. Deze middelen hadden we eerder al opgenomen in de begroting en zijn hiermee definitief geworden. Daartegenover staat dat het Rijk voor de jaren 2028 en 2029 een voorschot neemt op nog te nemen maatregelen om het jeugdzorgstelsel te beheersen. Concreet is het gemeentefonds in deze jaren verlaagt, omdat het Rijk wil gaan sturen op de trajectduur jeugdzorg en een eigen bijdrage jeugdzorg wil invoeren. Vanuit de provincie hebben de gemeenten toestemming gekregen om deze twee besparingen vanuit het Rijk budgetneutraal te verwerken in de begroting. Dit heeft de gemeente Deurne gedaan en tevens is dit als risico opgenomen in de risicoparagraaf.
Kapitaallasten
Dit zijn de afschrijvings- en rentelasten die samenhangen met de investeringen die de gemeente doet. Net als bij de hypotheek, wordt een investering in meerdere jaren afgeschreven. De afschrijvingstermijnen zijn vastgelegd in de financiële verordening. Een aantal investeringen zijn uitgesteld/naar voren geschoven, waardoor de kapitaalslasten pas later gaan lopen. Hierdoor is er voor 2026 een voordeel.
Ontwikkelingen en wensen
In de begroting 2026 zijn per thema de ontwikkelingen toegelicht. Ontwikkelingen bestaan enerzijds uit de financiële gevolgen van taken en wetgeving opgelegd door het Rijk. En anderzijds uit middelen om de basis van het bestaand beleid verder op orde te brengen. De 'wensen' zijn een eerste financiële vertaling van het raadsprogramma.
In onderstaand overzicht worden de totale ontwikkelingen en wensen per thema opgesomd.
Nieuwe ontwikkelingen en wensen
De grootste ontwikkelingen en wensen waarop ingezet wordt, zijn:
- Investeren in de 5 kernopgave (Vitale kernen, Vitaal Buitengebied, Gezonder Deurne, Duurzaam Deurne en Intern en Extern samenspel/Dienstverlening)
- Samen op weg naar een Duurzaam Deurne
- Het voorzieningenniveau op peil houden
- Beheer en onderhoud van de openbare ruimte
- Gezonder Deurne
- Dienstverlening
- Krappe arbeidsmarkt
- Organisatie ontwikkeling
Financiële positie
De financiële positie van de gemeente Deurne ziet er structureel positief uit, incidenteel is er een negatief saldo. Er blijven veel onzekerheden en risico's. Ook zijn er nog een aantal zaken waarover nog geen besluiten zijn genomen, maar die wellicht wel leiden tot een behoorlijke vraag naar middelen. Het is goed om hier bewust van te zijn. Zeker met de grote opgaven op het gebied van de schaalsprong en gezondheid komen er de komende jaren grote (financiële) uitdagingen op Deurne af.
Onderwerp | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 e.v. | |
---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Claims ten laste van de algemene reserve | ||||||
Claims ten laste van de exploitatie |