Sociale verbondenheid in de wijken en kernen draagt bij aan zelfredzaamheid, maar is niet vanzelfsprekend aanwezig;
Zelfredzaamheid wordt door de vergrijzing steeds lastiger;
Gezondheid is voor iedereen van belang. We willen positieve maatschappelijke effecten te bereiken, zoals het stimuleren van een gezonde leefstijl bij bepaalde doelgroepen;
Gezondheid is een van de grote opgaven. Deurne kent echter geen integraal en langdurend samenhangend gezondheidsbeleid;
De kwaliteit van de leefomgeving is op meerdere aspecten lager dan gemiddeld en hetzelfde geldt voor de gemiddelde levensverwachting in de regio. De bevolkingssamenstelling vergrijst, waardoor de vraag naar ondersteuning en zorg blijft toenemen.
UITGANGSPUNTEN
Inwoners functioneren zo lang mogelijk zelfstandig;
De bekendheid en zichtbaarheid van Zorg in Deurne is vergroot, waardoor inwoners de weg naar hulp en ondersteuning makkelijker weten te vinden;
Meer mensen aan het werk;
Normaliseren/normalisatie in zorg en ondersteuning;
Extra aandacht voor (agrarische) ondernemers die moeite hebben met de transitie in het buitengebied;
Mantelzorgers worden voldoende ondersteund, zodat zij de zorg langer volhouden;
Bestaanszekerheid voor alle inwoners; waar rijksmaatregelen onvoldoende oplossing bieden, kijken we waar we als gemeente kunnen ondersteunen.
Duurzame samenwerking tussen huisartsen en Zorg in Deurne om passende ondersteuning voor de inwoner te realiseren.
De ketenaanpak wonen, welzijn en zorg versterken door extra regie, inzet en activiteiten bij preventie en vroegsignalering (voorliggend, nulde lijn)
Het voorkomen van (zwaardere) problematiek en extra kosten door in te zetten op meer samenwerking vanuit Zorg in Deurne met partners zoals Bergopwaarts, LEV, Leef!, politie en scholen.
Aan de slag
Gezondheid
Wat gaan we er voor doen?
Vanuit de Gezondheidsvisie werken we samen aan de ambities voor de lange termijn in onze gemeente. Om succesvol te zijn in het behalen van de gestelde ambities zijn gezamenlijke inspanningen vanuit alle beleidsvelden nodig. Van iedereen wordt gevraagd om ook over de grenzen van het eigen werkveld heen te kijken. En vanzelfsprekend, in samenwerking met partners, inwoners en ondernemers. Het college kiest er daarom voor om opgavegericht aan de gezondheidsopgaven te werken. We werken niet alleen volgens vaste procedures. Dat betekent dat we geen vastomlijnd uitvoeringsprogramma maken. Maar juist met een flexibele aanpak gericht op oplossingen. Dit is naast een werkwijze vooral een denkwijze.
De gezondheidsvisie geeft vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief de komende jaren richting aan de koers van Deurne. Gezondheid bevorderen we via door een samenspel van individuele factoren, de sociale omgeving en de fysieke leefomgeving. We zullen ons daarin meer en meer richten op het bevorderen van de gezondheid. Niet alleen vanuit de individu, maar ook samen met hun sociale omgeving en met de fysieke omgeving. En zo samen te werken aan de gezondheidsopgaven. Voor alle keuzes binnen de gemeente wegen we wat de bijdrage is aan de gezondheidsopgaven. We monitoren waar extra inzet nodig is om impact te maken. We zetten daarbij in op concrete acties en laten de resultaten daarvan zien.
In 2026 werken we aan de vijf gezondheidsopgaven op diverse manieren: • Gezonde leefstijl makkelijker maken doen we samen met o.a. LEEF! en door uitvoering van het Schone lucht akkoord. • Mentale gezondheid en weerbaarheid vergroten we via o.a. de hervormingsagenda jeugd en suïcidepreventie. • Gelijke kansen vergroten we met inzet voor bestaanszekerheid en het opstellen van een inclusieagenda. • Vitaal (oud) in eigen buurt wordt inwoners langer mogelijk door hulp vanuit de WMO en door maatschappelijke voorzieningen te faciliteren. • Werk en andere zinvolle daginvulling wordt in balans door inzet van vrijwilligersondersteuning.
Vastgesteld beleid en informatie
Gezondheidsvisie 2024
WMO
Wat gaan we er voor doen?
Er is een start gemaakt met de herijking van Wmo huishoudelijke ondersteuning. Het doel van de herijking is om te komen tot toekomstbestendige ondersteuning. De verder uitwerking en beleidsvorming vindt plaats in 2026.
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel voor de afschaffing van het Wmo abonnementstarief controversieel verklaart. De oorspronkelijke streefdatum voor invoering was 1 januari 2026. Als gevolg van de implementatietijd was deze invoeringsdatum al opgeschoven naar 1 januari 2027. Het controversieel verklaren van het wetsvoorstel maakt verdere uitstel naar 1 januari 2028 onvermijdelijk.
Vastgesteld beleid en informatie
Integrale veiligheid
Wat gaan we er voor doen?
Het uitvoeringsprogramma van het integraal veiligheidsbeleid 2023–2026 bestaat uit twee onderdelen: 1. De uitwerking van de door de gemeenteraad van Deurne vastgestelde Kadernota IVB 2023–2026, met concrete acties en doelstellingen per veiligheidsthema. 2. Een gezamenlijk uitvoeringsprogramma van de zes Peelgemeenten, gericht op regionale samenwerking en afstemming van veiligheidsbeleid.
In 2026 wordt een aantal veiligheidsthema’s belicht en uitgevoerd: • Ondermijnende criminaliteit en high impact crime: • Aanpak jonge aanwas in criminaliteit: • Drank- en drugsgebruik onder jongeren: • Huiselijk geweld, mensenhandel en ex-gedetineerden: • Digitale weerbaarheid: • Crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid:
Vastgesteld beleid en informatie
Bestaanszekerheid
Wat gaan we er voor doen?
Schuldhulpverlening Het bestuur van Grip op Schuld (GOS) stopt. Er is een verkenning gestart naar de best passende manier om de toegang tot schuldhulpverlening in Deurne te continueren. Financiering vormt een belangrijk onderdeel van de verkenning. Eventuele financiële consequenties worden zo snel mogelijk in beeld gebracht. In 2026 blijven we werken aan een verdere professionalisering van onze schulddienstverlening. Uitgangspunt hierbij is om de dienstverlening zo in te richten dat de sterke punten van GOS, zoals de laagdrempeligheid, behouden blijven.
Participatie en bijstand De uitvoering van de Participatiewet is belegd bij Senzer. Samen met Senzer zorgen we dat er voldoende aandacht is voor inkomensondersteuning, begeleiding naar duurzaam werk en een goede leerwerkinfrastructuur. Ook zorgt Senzer voor een goede werkgevers dienstverlening. Uitgangspunt in de dienstverlening is dat de mens centraal staat. De landelijke ontwikkelingen die de te scherpe kanten uit de Participatiewet aanpakken, zoals "Participatiewet in Balans" volgen we op de voet. Waar mogelijk lopen we vooruit om in de praktijk de te scherpe kanten uit de wet zo snel mogelijk te verzachten.
Daarnaast pakt Senzer actuele thema's op zoals het verlenen van dienstverlening aan werkzoekenden uit Oekraïne en schuldhulpverlening aan ondernemers en investeert Senzer in 2026 in een duidelijke, begrijpelijke en vriendelijke communicatie.
Vastgesteld beleid en informatie
Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 15:16:02 met de export van 10/01/2025 15:10:49