Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
- Daarnaast verzorgt de GR Peelgemeenten vanaf 1 juli 2024 de uitvoering van de Wet inburgering.
Algemene doelstellingen
Binnen de GR Peelgemeenten werken de vijf Peelgemeenten en de GR Peelgemeenten gezamenlijk aan een sterk sociaal domein. Het doel is om de eigen regie en samenredzaamheid van inwoners te stimuleren en hen te ondersteunen wanneer ze er zelf niet uitkomen. De inwoner staat centraal, de toegang en dienstverlening organiseren we lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
De huidige tijd brengt ons nieuwe uitdagingen. De zorgvraag stijgt, domein overstijgend samenwerken is noodzakelijk maar niet eenvoudig. In de Peelgemeenten hebben wij hiervoor de afgelopen jaren het fundament gelegd. GR Peelgemeenten voert voor de vijf gemeenten de taken uit op het gebied van Wmo, Jeugd, inburgering en BMS (bijstand, minima en schuldhulpverlening) én is daarnaast aanjager en facilitator voor de gezamenlijke koers. Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder van Rinsum (sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van Rinsum.Ontwikkelingen
De Koers Samenwerken door Samen Werken is de strategische koers van de zes gemeentelijke organisaties in het sociaal domein. Dit heeft vorm gekregen door opgavegericht en programmatisch samen te werken aan maatschappelijke opgaven. Uit de Terugblik op de afgelopen vier jaar Koers is gebleken dat Samenwerken werkt! Aanleiding om deze manier van samenwerken een vervolg te geven en verder door te ontwikkelen. Dit doen we vanuit de gezamenlijke ambitie: We streven naar een gezonde Peelregio en gaan uitdagingen aan door samen te werken. Het uitgangspunt is kwalitatief goede, toeganke-
lijke, beschikbare en betaalbare zorg en ondersteuning, nu én in de toekomst. De inwoner staat hierbij centraal’. Maatschappelijke ontwikkelingen vanuit lokaal, regionaal en landelijk worden voor de vijf Peelgemeenten en de GR samengebracht in de werkagenda 2025-2029: Met elkaar voor elkaar. De komende jaren gaan we samen aan de slag met drie programma’s: Zelf- en samenredzaamheid, passende zorg- en ondersteuning, en sterke gebiedsteams.Financiële betrokkenheid
De uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten worden betaald door de 5 deelnemende gemeenten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de GR Peelgemeenten worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostprijs-systematiek. Deze systematiek is in 2022 ontwikkeld en wordt vanaf de begroting 2023 toegepast.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de ‘Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019’ vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s. Als addendum hierop heeft het AB in februari 2024 besloten op basis van de huidige totale bijdragen het minimumbedrag van de Algemene reserve te bepalen op € 600.000 en het maximumbedrag op € 1.200.000.
Per 31 december 2024 bestaat het saldo van het eigen vermogen uit de algemene reserve € 417.000. In de resultaatbestemming 2024 is voorgesteld een bedrag van € 139.000 toe te voegen aan de algemene reserve. Daarmee komt de actuele stand van het weerstandsvermogen op € 556.000. Dit betekent daarmee dat het weerstandsvermogen (afgerond) € 44.000 te laag is.
Voor de jaarrekening 2023 is het financieel risico opnieuw berekend met een uitkomst van € 600.000. Dit risico wordt ook gehanteerd bij de begroting 2026. In de nota is vastgesteld ernaar te streven de ratio weerstandsvermogen op minimaal 1 te houden. Dit betekent dat het weerstandsvermogen minimaal even hoog is als het berekende financieel risico. Het AB heeft in februari 2024 besloten het minimale tekort van € 190.000 aan te zuiveren vanuit toekomstige rekeningresultaten, zolang deze positief zijn, bij een eventueel negatief rekeningresultaat dit niet uit de reserve te dekken maar te verhalen op de deelnemende gemeenten.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
508
508
Vreemd vermogen per 31-12
20.892
20.892
Resultaat
0
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Dividenduitkering over 2024, uitgekeerd in 2025, is 99.840 aandelen van € 2,51 = € 250,598,40
Financiële betrokkenheid
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2024, uitgekeerd in 2025, is 99.840 aandelen van € 2,51 = € 250.598,40
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD Brabant - Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidzorg en de ambulancezorg. De GGD voert taken uit waarmee ze de gezondheid van inwoners beschermt, bewaakt en bevordert. Ze werken hierin samen met meerdere partners. Door het uitvoeren van onder andere de jeugdgezondheidszorg, medische milieukunde en infectieziektebestrijding, staan ze ook dicht bij de burger. Ze zijn het kenniscentrum en de primaire adviseur voor publieke gezondheid. Ze leveren daarbij ook advisering op het gebied van milieu en gezondheid.
Bestuurlijke betrokkenheid
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directie de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Zowel het DB als het AB vergaderen ca 5 keer per jaar.
Ontwikkelingen
- De algemene index voor 2026 voor loonkosten en materiele kosten van 4,2%
- De volume contracttaken Publieke Gezondheid voor gemeenten in de ordegrootte van ca. € 8,6 miljoen
- De rijksmiddelen voor de uitvoering van de Covid-19 vaccinatiecampagnes (SPUK Rijk): deze is doorgetrokken in 2026.
- De kerntakendiscussie
- Gevolgen van de laatste CAO onderhandelingen.Financiële betrokkenheid
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
Risico's
De GGD heeft een risico- inventarisatie 2025 – 2028 uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de risico’s naar verwachting grotendeels met het beschikbare weerstandsvermogen opgevangen kunnen worden.
De weerstandscapaciteit voor de Publieke gezondheid bedraagt € 2.700.00. De Algemene Reserve Publieke gezondheid bedraagt € 2.300.000.
De weerstandscapaciteit voor de Ambulancezorg bedraagt € 2.200.000 en de Algemene Reserve bedraagt € 1.750.000.2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
5.590
5.650
Vreemd vermogen per 31-12
26.220
27.808
Resultaat
0
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit. De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren. In 2023 is de Gemeenschappelijke regeling gewijzigd in GR Senzer en worden de GR-taken in delegatie uitgevoerd.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving. Deze taken voert Senzer uit op basis van delegatie.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan verstrekking van leefgeld aan ontheemden Oekraïne en arbeidsbemiddeling voor Oekraïners en schuldhulp aan ondernemers. Daar waar taken worden uitgevoerd op basis van een dienstverleningsovereenkomst (aanvullend op de GR-afspraken) worden nog taken in mandaat uitgevoerd.Algemene doelstellingen
Senzer is als werkbedrijf de verbinding tussen werkgever en werkzoekende. De relatie met de inwoner blijft gebaseerd op gelijkwaardigheid en vertrouwen. Hierbij staat het stimuleren van verantwoordelijkheid en het begeleiden naar de arbeidsmarkt centraal. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werkt (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van de bijstand.
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Riny van Rinsum en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur.Ontwikkelingen
De focus en ambitie voor 2025 zijn investeren op diensteverlening en integrale regionale samenwerking.
De verwachting dat door de blijvende onrust in het oosten van Europa en het Midden-Oosten de stroom van asielzoekers en migranten in 2025 hoger zal liggen dan eerder werd verwacht. Daarnaast geven het UWV en het CPB aan dat de groei op de arbeidsmarkt vanaf 2025 tot stilstand komt. Er komt een grotere nadruk te liggen op het betrekken van de gemeenschap, op het inzetten van ervaringsdeskundigen. Tegelijkertijd zien we kwetsbaarheid en multiproblematiek van de doelgroep nog verder toenemen. Zelfredzaamheid is geen vanzelfsprekendheid. Een domeinoverstijgende aanpak is nodig. Dit is niet alleen in onze regio; dit speelt landelijk. Wet- en regelgeving moet beter aansluiten op wat mensen willen én kunnen. Het versimpelen van het stelsel van inkomensondersteuning is hard nodig om de bestaanszekerheid en de (arbeids)participatie van mensen te verbeteren. Hier wordt een eerste aanzet toe gemaakt. Het verbeteren van de levens van mensen vindt ook lokaal plaats, vanuit de gemeenschap. (geel eruit)Senzer zet in op een inclusieve arbeidsmarkt waar iedereen meedoet. Zo regulier en duurzaam mogelijk werk blijft het doel. Senzer gaat uit van wat wél kan, gebaseerd op vertrouwen en de individuele situatie en mogelijkheden van de inwoner uit onze regio. Hierbij is Senzer zich bewust van de noodzaak om te kijken naar de efficiënte inzet van de beschikbare middelen.
De Participatiewet is bedoeld om meer mensen, inclusief kwetsbare groepen, te ondersteunen op hun weg naar werk en maatschappelijke participatie. Preventie en vroeginterventie, redenerend vanuit de dienstverlening die de inwoner nodig heeft, voorkomen dat er situaties ontstaan die leiden tot langdurige afhankelijkheid van sociale voorzieningen. Dit vraagt om een intensieve samenwerking binnen het sociaal domein maar leidt ook tot een breed maatschappelijk rendement. Er wordt gewerkt aan een herziening van de Participatiewet om deze beter in balans te brengen met ruimte voor maatwerk, vereenvoudiging van een aantal regels en op een andere manier kijken naar ondersteuning van degenen die het nodig hebben.
Daarvoor zet Senzer ook in op duurzame relaties met werkgevers in onze regio. Zij zorgen voor de uitstroomkansen voor onze mensen. Een robuuste leerwerkinfrastructuur is onmisbaar om de aansluiting tussen onderwijs, werkgevers en werkzoekenden te optimaliseren.
Een baan levert veel meer op dan enkel salaris. Het leidt tot een betere gezondheid, afname van zorgkosten, stabielere situatie, meer veiligheid en minder criminaliteit. Ook armoede en schulden nemen af, wat zorgt voor minder behoefte aan schuldhulpverlening en een verbetering van de levenskwaliteit. Per 2026 komt er een wijziging in de financiering van beschut werk. Vanaf dan vindt uitbetaling plaats op basis van daadwerkelijke realisatie. Dit vraagt om een herijking van de werkwijze, waarbij passende begeleiding en ondersteuning centraal staan.
Financiële betrokkenheid
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
De financieringsafspraken worden vanaf 2024 geregeld in de gewijzigde GR en de Bijdrageverordening.Risico's
Voor een gezonde, vitale en toekomstbestendige organisatie is het nodig om te investeren in de organisatie. Senzer investeert met een programma-aanpak in de medewerkers, in digitalisering en in huisvesting. De doorontwikkeling in de volle breedte van de organisatie blijft van belang en zal in de komende jaren de nodige investeringen vragen.
Het appèl op de dienstverlening en daarmee op de organisatie Senzer is groot en neemt in de komende periode toe. Om de wijzigingen in wet- en regelgeving goed te implementeren en om aansluiting te houden bij de behoefte van inwoners en bedrijven zal samen met de netwerkpartners geïnvesteerd moeten worden. Dit vraagt om keuzes.
De begroting 2026 van Senzer is opgesteld rekening houdend met de onzekere financiële positie van de deelnemende gemeenten. De gemeenteraden en diverse colleges hebben hiervoor aandacht gevraagd. In deze begroting van Senzer zijn de maatregelen verwerkt die binnen de directe invloedssfeer van Senzer vallen en een bijdrage leveren aan de gevraagde terughoudendheid in beleidsontwikkeling én de te nemen efficiencymaatregelen. Uiteraard is rekening gehouden met wijziging van wet- en regelgeving en met de algemene ontwikkeling in termen van volumes en prijzen. Daarnaast zijn de volgende extra maatregelen verwerkt die leiden tot verdere optimalisatie:
• rentebaten zijn verhoogd met € 0,2 miljoen;
• positieve saldo tussen buig-inkomsten en -uitgaven is verhoogd met € 1,6 naar € 3,7 miljoen.2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
20.128
13.730
Vreemd vermogen per 31-12
24.500
23.250
Resultaat
0
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de 5 thema’s van de regionale samenwerking en beheert het regionale Stimuleringsfonds.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2023-2026. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. De strategie is uitgewekt in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2025 is de actuele versie.Algemene doelstellingen
De ambitie van de samenwerking van de 21 gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. De grote achterliggende opgave is het verbinden van de duurzame verstedelijking en de opgaven voor een vitaal landelijk gebied in onze regio. Daartoe wordt samengewerkt op 5 thema's:
- Schaalsprong ruimte en wonen
- Vitaal landelijk gebied
- Toekomstbestendig mobiliteitssysteem
- Toekomstbestendig energiesysteem
- Veerkrachtig economisch systeemBestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Voor de gemeente Deurne zijn de burgemeester en wethouder Vrijnsen-De Corte benoemd als lid van het AB. Daarnaast is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de MRE.
Ontwikkelingen
In 2023 is Schaalsprong ruimte en wonen als vijfde thema aan de samenwerking toegevoegd. In 2024 hebben de 21 gemeenten aan de verdere vormgeving van de schaalsprong van de verstedelijking in Zuidoost-Brabant. Dit loopt via de uitwerking van de Beethoven overeenkomst tussen Rijk en regio en van de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant van 2022.
Voor de ontwikeling van het landelijk gebied is de MRE een van de partners in het NOVEX-gebied De Peel. In 2024 is samen met de andere betrokken regio's, provincies, waterschappen en het Rijk een uitvoerings- en investeringsagenda voor dit NOVEX-gebied vastgesteld waaraan diverse sleutelprojecten gekoppeld zijn.Financiële betrokkenheid
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2026 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald.
Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
629
- Verbonden partij
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, en Son en Breugel.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt.
Voor Deurne gaat het om:- De inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten).
- Idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan.
- Het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s.
- Het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval).
- Kleinere posten als o.a. aankoop strooizout en calamiteitendienst, gripwagen, ophalen snoeiafval.
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- Inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen.
- Reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en de kwartiermakerBlink/Bestuurssecretaris.
Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de kwartiermaker Blink/Bestuurssecretaris.
Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het DB en het AB.Ontwikkelingen
Na de aankondiging van PreZero om de samenwerking met Blink te beëindigen, heeft Blink stappen gezet om de dienstverlening te blijven waarborgen.
In samenwerking met de gemeenten en BDO is een nieuwe businesscase opgesteld en is gewerkt aan een gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling (GR) Blink 2.0. Beide geven een doorkijk naar de toekomstige taken en verantwoordelijkheden van Blink en de gemeenten, evenals de organisatorische en financiële kaders.De aanpassing van de GR vindt plaats in twee fasen:
Fase 1: GR Blink zonder PreZero en aangepast aan de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Fase 2: gewenste verdere aanpassingen in de samenwerking.De gemeenteraad wordt hierover regelmatig geïnformeerd en meegenomen in dit proces.
Financiële betrokkenheid
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead.
Risico's
Blink beschikt niet over een eigen vermogen om niet begrote en/of onvoorziene kosten te dekken. Als de risico’s zich voordoen worden de kosten hiervan in rekening gebracht bij de deelnemende gemeenten. Het risico voor de gemeente Deurne is opgnomen in de risicoparagraaf van deze begroting.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
0
0
Vreemd vermogen per 31-12
25015
18581
Resultaat
0
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB stuurt. De indicatoren maken onderdeel uit van de cyclus documenten van de BSOB. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling. Het blijft een continu proces om te (blijven) voldoen aan de prestatie indicatoren.
Financiële betrokkenheid
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2023 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
0
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de fysieke leefomgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening uitvoering en handhaving gemeente Deurne 2022.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 1.2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024).
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Vrijnsen- de Corte als vertegenwoordiger in het AB. Haar plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Ontwikkelingen
Op 16 januari 2025 hebben Rijk, VNG, IPO, Unie van Waterschappen en Omgevingsdienst NL de Samenwerkingsafspraken ondertekend die er toe strekken dat opvolging wordt gegeven aan de producten en aanbevelingen die in het Interbestuurlijk Programma Versterking stelsel VTH zijn vastgesteld. Het ministerie van I&W heeft de Tweede Kamer daarnaast toegezegd wetgeving voor te bereiden om die afspraken minder vrijblijvend te maken.
Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur ingestemd met de Meerjaren ontwikkelaanpak Dit is de uitwerking van de Meerjarenvisie 2023-2027. Naast de producten en aanbevelingen uit het IBP VTH gaat het om ontwikkelopgaven die moeten leiden tot een kwaliteitsverbetering op de uitvoering van de VTHA (vergunningen, toezicht, handhaving en advisering) inclusief de bedrijfsvoering die daarvoor nodig is.
De stikstofproblematiek en alle (juridische) ontwikkelingen die daarmee samenhangen, hebben invloed gehad op de werkzaamheden. Mogelijke effecten van de recente jurisprudentie voor de uitvoering van de VTH-taken worden in beeld gebracht. Het is nog niet helemaal duidelijk welk effect deze ontwikkelingen in 2025 en de jaren daarna hebben.
Financiële betrokkenheid
De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectieve programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving. Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.
Risico's
Ten behoeve van de Ontwerpbegroting 2026 en jaarrekening 2024 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact €1.594.000 bedraagt. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2024 €1.500.000. Op 26 juni 2025 heeft het algemeen bestuur ingestemd om een deel van het resultaat, te weten € 500.000, te storten in de algemene reserves. Met deze storting zitten deze aan de afgesproken bovenbandbreedte van 2 miljoen euro waarmee dit risico gedekt is.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
3589
3739
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
522
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
Deelnemende gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorgen voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Ook bekleedt de regio een rol in het opleiden, trainen en oefenen in het kader van crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Ontwikkelingen
In de begroting 2025 wijst de veiligheidsregio op de investering van de landelijke Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) in de GHOR, crisisbeheersing en informatie gestuurde veiligheid. De veiligheidsregio onderzocht op welke onderdelen de samenwerking tussen de veiligheidsregio Brabant Noord en Zuidoost verbeterd kan worden en wat nog zelfstandig wordt gedaan.
Over de vakbekwaamheid ten aanzien van de brandweerzorg wordt de zorg geuit dat het lastig is om de taken voor de vrijwilliger beheersbaar te houden. Incidenten worden immers steeds complexer (natuurbranden, brandende elektrische auto’s).
De ervaren leden in korpsen nemen vaak eerder afscheid. Dat beïnvloedt de dynamiek in een korps. De belangrijkste vraag luidt: Hoe kunnen we vrijwilligers binden?
Ook de regionale schaalvergroting (inwonertal) beïnvloedt de dekkingsgraad van brandweerinzetten en vormt een uitdaging.
De veiligheidsregio besteedt aandacht aan de inhoud van loopbaan van een brandweermensen.
Een ander thema dat speelt, zijn de bezuinigingen die mogelijk aan de orde komen zodra er een nieuwe regering is. De aanschaf van materieel zal eveneens met hogere kosten te maken krijgen.Financiële betrokkenheid
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, beïnvloedt de hoogte van de bijdrage. Verandert die uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2025 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd.
Op basis van de gekwantificeerde actuele risico’s is de benodigde weerstandscapaciteit bepaald op €5,8 miljoen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt boven het weerstandsvermogen van € 3,3 miljoen (na resultaatbestemming van het positieve resultaat bij de jaarrekening 2023). Het is niet reëel dat bovengenoemde risico’s zich gelijktijdig voordoen. Tevens zijn kans en impact van enkele risico’s lastig in te schatten, waarbij met name aansprakelijkheid bij de brand in Hapert zwaar meeweegt. In het uiterste geval, indien risico’s zich daadwerkelijk voordoen en het beschikbare vermogen overschrijden, zal VRBZO terugvallen op de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling om de kosten te dekken.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
687
2.557
Vreemd vermogen per 31-12
47290
47.350
Resultaat
0
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Automotive Campus 30, 5708 JZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Voor de periode 2023-2027 loopt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst waarin de afspraken zijn vastgelegd. De stichting functioneert zelfstandig en legt verantwoording af via het jaarplan aan het bestuurlijk overleg. De partners bepalen elk jaar in een bestuurlijke bijeenkomst welke thema’s en kernopgaven zij in het jaarplan van Innovatiehuis wensen terug te zien. Bij voorkeur worden daaraan concrete resultaten verbonden. Iedere initiële partner vaardigt één vertegenwoordiger naar dit bestuurlijk overleg af.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier algemene beleidsmatige doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.De economische samenwerkingsdoelen beslaan de volgende kernopgaven/thema’s (zoals benoemd in de Economische Agenda De Peel 2022 – 2027 en inclusief de waterhuishoudkundige aspecten zoals opgenomen in het Waterbeheerplan 2022-2027):
• Versterken economische structuur
• Bevorderen totstandkoming duurzame, circulaire en innovatieve economie
• Behouden vitaliteit en leefbaarheid landelijk gebied
• Data analyse en digitalisering van bedrijfshuishoudingenHet Innovatiehuis geeft deze strategieën verder inhoud en zoekt binnen de triple helix de juiste samenwerkingspartners (overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen).
Dat doet het IDP ten behoeve van het algemene belang en concreet voor de volgende (speerpunt)sectoren en domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Met haar inzet levert Het Innovatiehuis een bijdrage aan een toekomstbestendige economie in de Peel en daarmee ook aan een versterking van het lokale economische klimaat van Deurne.
Door inzet van het Innovatiehuis op de genoemde kernopgaven leveren zij een directe bijdrage aan 4 kernopgaven uit het raadsprogramma:
1. Versterking van de vitaliteit van Deurne en zijn kerkdorpen
2. Vitaal buitengebied
3. Gezonder Deurne
4. Duurzamer DeurneBestuurlijke betrokkenheid
Wethouder Oomen is namens de gemeente Deurne bestuurlijk vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg. Het bestuurlijk overleg is gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De jaarlijkse instemming over het jaarplan van het innovatiehuis
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda de Peel , de ruimtelijke agenda (definitief) en de Ontwikkelstrategie de Peel
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesDe nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor 2023-2027 is vastgesteld. Hierin opereert Het Innovatiehuis als stichting met een Raad van Bestuur. De gemeenten geven een jaarlijkse subsidie via de gemeente Helmond net als het Waterschap. VNO-NCW draagt bij in 1,5 fte personele capaciteit .
Ontwikkelingen
Het Innovatiehuis stelt jaarlijk een werkprogramma op, waarin een vertaling van de plannen, ideeën en activiteiten zijn opgenomen. Hierin staan projecten binnen de gekozen domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Voor de periode 2023-2027 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De totale jaarlijkse bijdrage 2023-2027 van de gemeente Deurne als samenwerkingspartner bedraagt € 130.000. Dit bedrag wordt via de gemeente Helmond jaarlijks als subsidie toegekend aan het Innovatiehuis op basis van een goedgekeurd jaarplan.
Financiële betrokkenheid
Ten aanzien van de jaarlijkse project- en exploitatiekosten worden de volgende afspraken gemaakt:
a. de gemeenten dragen ieder jaarlijks € 130.000 bij. Dit bedrag wordt overgemaakt naar de gemeente Helmond die via een subsidiebeschikking besluit het totale bedrag toe te kennen aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan. Van dat bedrag is € 30.000 geoormerkt als bijdrage in de exploitatiekosten, € 50.000 in de projectorganisatiekosten en € 50.000 als bijdrage in projectkosten.
b. Het Waterschap draagt jaarlijks € 30.000 bij aan de exploitatiekosten.
c. VNO-NCW zal geen financiële middelen ter beschikking stellen, maar draagt bij door middel van het beschikbaar stellen van 1,5 fte menskracht (op jaarbasis) ten behoeve van projectuitvoering op basis van het door het Innovatiehuis vastgestelde jaarplan.Risico's
Geen
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
Het veiligheidsoverleg bestaat uit 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM, vanuit het strafrecht en de burgemeesters vanuit openbare orde. Deze overlegstructuur regelt de aansturing. Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef betreft het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan, met de focus de aanpak van ondermijning.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
De wettelijke basis staat in artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Financiële betrokkenheid
De bijdrage van gemeente aan het veiligheidsfonds is bedoeld voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau en bedraagt € 0,26 per inwoner. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
Risico's
Niet van toepassing.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. Wethouder Oomen is één van de bestuurders. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Ontwikkelingen
Net als in voorgaande jaren zijn er voor 2026 een aantal accentgebieden benoemd waarmee Bizob, het expertisecentrum voor publieke inkoop en contractmanagement, anticipeert op de ontwikkelingen in ons vakgebied. Door komend jaar een impuls te geven aan deze accentgebieden zijn zij nog beter in staat om samen met de medewerkers van de gemeente via inkoop de lokaal vastgestelde organisatiedoelen te behalen. Concreet zijn er drie actiepunten geformuleerd waar in 2026 extra aandacht naartoe gaat: "Monitoring inkoop- en contractmanagementresultaten", "Duurzame wegverhardingen – Samen bouwen aan duurzame wegen" en "Effectieve inzet contractmanagement".
Financiële betrokkenheid
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2026
2025
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
1343