Deurne is na Helmond de meest verstedelijkte kern van de Peel en vervult een regiofunctie in de Peel. We willen gelijkmatig meegroeien met de andere stedelijke kernen en daarbij het karakter van Deurne behouden. Dit vraagt om een afgewogen ruimtelijk beleid, gebaseerd op kwaliteit. Deurne staat voor grote bestuurlijke keuzes voor het gebruik van de fysieke ruimte. Er is sprake van spanning tussen de ontwikkeling van stedelijke kenmerken enerzijds en landelijk gebied anderzijds. De ontwikkeling van het platteland is een belangrijk thema met een veelheid aan raakvlakken. Er zijn relaties met (volks)gezondheid, duurzaamheid, sociaaleconomisch, energie, voedsel en leegstand. Daarnaast zijn water, bodem en natuur belangrijke opgaven in ons buitengebied. Deurne wil een vitaal platteland én gezonde, leefbare kernen. Dit vraagt om structuurversterking, transitie en gebiedsgerichte (beleids)keuzes. Het terugdringen van overlast en verbeteren van het woon-en leefklimaat zijn hierin belangrijke aandachtspunten. De gemeente wil toe naar een duurzame en toekomstbestendige situatie, met oog voor innovatie. De agrarische sector is hierin een belangrijk thema. Door naast de ondernemer te staan wordt er invulling gegeven aan een passende omvorming van het buitengebied. Het doel is een hoogwaardig woon-, leef- en verblijfklimaat in een gezonde en groene leefomgeving.
Het Rijk heeft de ambitie dat de economie in 2050 circulair is. Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen in de verschillende schakels van de productieketen. De circulariteit van de economie wordt in belangrijke mate beïnvloed door rijksbeleid. Deurne haakt daarbij aan bij goede initiatieven in de regio of op hoger schaalniveau.
UITGANGSPUNTEN
De bovenlokale functie van Deurne behouden en versterken.
De identiteit van Deurne behouden.
Inzetten op extra woningbouw, passend binnen de omgeving (zie thema Betaalbaar en divers wonen).
Voorzieningen op het gebied van onderwijs en zorg op peil houden, waarbij bereikbaarheid van belang is (zie thema Goede bereikbaarheid).
Het bestaande groen aantrekkelijker maken, om zo bij te dragen aan een optimale beleving, gezondheid en klimaatadaptatie.
Bij nieuwe ontwikkelingen het groen integraal onderdeel laten zijn van de plannen.
Gebiedsgerichte (beleids)keuzes maken op basis van kwaliteitsprofielen en de opgave van de (deel)gebieden.
Een duurzame en gezonde leefomgeving, die is (in)gericht op minder milieubelasting, zorgvuldig ruimtegebruik, het sluiten van ecosystemen, versterken van watersystemen en klimaatveranderingen.
-Duurzaam en innovatief grondgebruik stimuleren-, om bij te dragen aan een gezond bodem- watersysteem en natuur. Door zelf het goede voorbeeld te geven door onze eigen gronden zo te gebruiken, en bij de overige gronden duurzaam grondgebruik te stimuleren.
Een aantrekkelijk landschap en robuuste natuur.
Ondersteunen van agrarische ondernemers bij het stoppen, verbreden en of verduurzamen van de bedrijfsvoering en hiervoor een passende manier vinden.
Het afvalbeleid tijdig (vóór 2025) evalueren, waarbij bekeken wordt in welke schaalgrootte een circulaire economie het meest rendabel is.
Aan de slag
Deurne 3.0
Wat gaan we er voor doen?
De gemeente Deurne staat voor een grote en complexe opgave. Twee regionale opgaven zijn hierin sterk bepalend: 1. De Verstedelijkingslijn vanuit de Ontwikkelstrategie Zuidoost Brabant, waarbij naar schatting 8.500 woningen zijn voorzien voor de gemeente Deurne. 2. Het Ontwikkelperspectief NOVEX-De Peel dat handelt over de leefbaarheid en economische vitaliteit van de Peel.
Dit alles raakt aan de transitie van het landelijk gebied, de Deurnesche Peel (Natura 2000), de versterking van de vitaliteit van Deurne en haar kernen en het gezondheidsvraagstuk. Het langere termijnperspectief (2050) is dat, vanwege de verstedelijkingslijn, het aantal inwoners (en woningen/voorzieningen) aanzienlijk zal toenemen. Dit heeft een grote impact op de samenleving als zodanig en het gebruik van de geografische ruimte.
Vastgesteld beleid en informatie
Gebiedsgerichte Aanpak ‘Vitale Peel’
Wat gaan we er voor doen?
Aanleiding voor de GGA ‘Vitale Peel’ is de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (verder BOS). Het gebiedsproces van de GGA ‘Vitale Peel’ richt zich op de volgende opgaven rondom de Groote Peel en de Deurnsche en Mariapeel: Versterken natuurgebieden, verbeteren beschikbaarheid en kwaliteit water en vitaliteit bodem, toekomstbestendige landbouw, vergroten (be)leefbaarheid, nieuwe economie en duurzame energie. De GGA ‘Vitale Peel’ zal bijdragen aan de stikstofreductie, als onderdeel van WSN (Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering). Het doel van de GGA is om bovenstaande opgaven integraal en in samenhang op te pakken. De GGA moet leiden tot een nieuwe duurzame balans in de schil rondom de Deurnsche Peel, Mariapeel, Groote Peel, Heitrak en t'Zinkske. Dit wordt gedaan gezamenlijk met provincies, waterschappen, andere gemeenten, ZLTO, Staatsbosbeheer en de Brabantse Milieufederatie.
Op dit moment zit de GGA ‘Vitale Peel’ in de planvormingsfase. Deze fase bestaat uit twee onderdelen: visievorming en planuitwerking. Voor twee deelgebieden, een in de gemeente Asten en een in de gemeente Deurne, wordt stapsgewijs toegewerkt daar een gebiedsplan. Het concept koersdocument is in maart 2023 vastgesteld en vormt een overkoepelende tussenstap in het toewerken naar gebiedsplannen voor deelgebieden.
Vastgesteld beleid en informatie
Collegebesluit Kwartiermakersfase GGA ‘Vitale Peel’, 30 juli 2021
De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden en staat voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. De kerninstrumenten om dit doel te bereiken zijn de omgevingsvisie, de omgevingsprogramma's, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. De omgevingsvisie is het samenhangend, strategisch plan op hoofdlijnen. Hierin wordt vastgelegd hoe de gemeente zijn leefomgeving wil ontwikkelen en beschermen. In 2026 zal de omgevingsvisie worden opgesteld en vastgesteld. Dit alles in lijn met de in 2025 vastgestelde Koers van Deurne. Met omgevingsprogramma's kan het beleid uit de omgevingsvisie concreter ingevuld worden voor specifieke gebieden, sectoren of onderwerpen. In 2026 zal worden bepaald welke programma`s naast de wettelijke verplichte programma`s (warmte en volfshuisvesting) worden opgesteld.
In 2026 zullen we de provinciale samenwerking in het SPRONG traject voortzetten. Dit helpt ons in het opstellen van bouwstenen en het ontwikkelen van juridische regels voor het omgevingsplan. Het bouwen van één gemeente dekkend omgevingsplan is dermate omvangrijk dat hier tot 2031 met man en macht aan wordt gewerkt, rekening houdende met 1 jaar extra ruimte om onvoorziene vertraging op te kunnen vangen. Het is immers een wettelijke verplichting om in 2032 te beschikken over een vastgesteld omgevingsplan.
De Omgevingswet is een grote transitieopgave voor de gemeente en dient te gebeuren terwijl 'de winkel open is'. Dat wil zeggen dat de transitieopgave Omgevingswet dient te gebeuren naast de doorlopende reguliere activiteiten. De forse inzet van mensen en middelen is in deze begroting verwerkt.
Met BLINK wordt uitvoering gegeven aan het Afvaluitvoeringsplan 2022-2025. Hiermee worden de doelen nagestreefd die vastgesteld zijn in het Afvalbeleidsplan 2020. Eind 2025 zijn vrijwel alle maatregelen en activiteiten uit het uitvoeringsplan afgerond. In 2026 stellen we een opvolgend Afvaluitvoeringsplan op dat aansluit op de looptijd van het huidige plan. Hiermee blijven we bijdragen aan de ambities op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. We richten ons hierbij op drie pijlers: • Milieu: afvalpreventie, minder restafval, betere afvalscheiding en meer recycling en hergebruik van grondstoffen. • Kosten: beheersbare afvalkosten, toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ en een eerlijke, zo laag mogelijke afvalstoffenheffing. • Service: toegankelijke voorzieningen en heldere, begrijpelijke informatie. De uitvoering ligt bij BLINK, de gemeente houdt toezicht. De kosten vallen onder de gesloten exploitatie afvalinzameling en zijn daarmee voor de begroting budgetneutraal.
Vastgesteld beleid en informatie
Afvalbeleidsplan 2020
Afvaluitvoeringsplan 2022-2025
Gebiedscontract de Peel / Stimuleringsregeling Landschap
Wat gaan we er voor doen?
Stimuleringskader Landschap (STILA) is een subsidieregeling voor aanleg en beheer van landschapselementen zoals bomenrijen, bloemrijk grasland en houtwallen en draagt bij aan de kwaliteitsverbetering van het landschap. De subsidie is bedoeld voor inwoners voor aanleg van landschapselementen op hun eigen (particuliere) grond. De provincie verdubbelt de bijdrage van de gemeente. De gemeente zal ook in 2026 deelnemen en financieel bijdragen aan de STILA regeling.
Op verschillende plaatsen, met name langs waterlopen, hebben we nog een opgave om Ecologische Verbindingszones (EVZ's) te realiseren. In 2026 wordt ingezet op planvoorbereiding voor de aanpak van volgende tracé`s die in 2027 in uitvoering moeten gaan. De EVZ's dragen voor een belangrijk deel bij aan de ambities voor robuuste natuur, versterkte watersystemen EVZ’s dragen voor een belangrijk deel bij aan de ambities uit ons Raadsprogramma 2022-2026, vanuit zowel de kernopgaven Duurzaamheid als Vitaal Buitengebied. Denk daarbij aan het bevorderen van de biodiversiteit en het behoud van vitale natuur.
Vastgesteld beleid en informatie
Collegebesluit realisatie clusterproject ecologische verbindingszones, 27 juni 2023
Een nieuwe omgevingsvisie, die de huidige 'Structuurvisie Deurne 2030 vervangt, dient uiterlijk op 1 januari 2027 te zijn vastgesteld. Het Koersdocument Omgevingsvisie Deurne 2050 zoals is vastgesteld op 27 mei 2025 geeft richting en vormt het raamwerk voor de omgevingsvisie. In de omgevingsvisie komen de Deurnese waarden en opgaven samen, wat leidt tot een visie met daarin strategische keuzes. De vaststelling van de omgevingsvisie inclusief omgevingseffectrapportage is voorzien in het vierde kwartaal van 2026.
Het opstellen van omgevingsprogramma’s vindt deels plaats parallel aan het opstellen van de omgevingsvisie. Er zijn twee verplichte omgevingsprogramma’s: een warmteprogramma en een programma volkshuisvesting. De wetten waarin deze verplichting komt te staan zijn in voorbereiding (waarschijnlijk verplicht vanaf 1 januari 2027). Daarnaast mogen er vrijwillige omgevingsprogramma's worden opgesteld. In 2026 zal een keuze worden gemaakt voor het al dan niet opstellen van vrijwillige programma`s.
Naast de vaststelling van de omgevingsvisie wordt ook de Nota Kostenverhaal in 2026 opgesteld en vastgesteld. In deze nota beschrijven we het omgevingsbeleid en lichten we toe hoe het kostenverhaal, als instrument van het grondbeleid, bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen van het beleid.
De leefkwaliteit en gezondheid staat in (delen) van onze gemeente onder druk. Ongezonde luchtkwaliteit is hiervan een belangrijke oorzaak (zie thema zorgzame en veilige gemeente). Zo zijn er in Deurne overbelaste gebieden met betrekking tot geur en endotoxinen.
Vanaf 2021 neemt Deurne deel aan het Schone Luchtakkoord. Hiermee streven wij naar een gezondheidswinst van 50% in 2030 ten opzichte van 2016. In 2023 is het uitvoeringsprogramma vastgesteld en bevat een aanpak, inclusief acties en maatregelen, om te komen tot een gezonde(re) luchtkwaliteit.
Deurne richt zich in 2026 op verminderde uitstoot van fijnstof en stikstofoxyden uit wegverkeer en mobiliteit (overgang electrisch vervoer, snelfietsroute Helmond, laadpalenvisie), de agrarische sector (inzet combi-luchtwassers, andere innovaties), en de gebouwde omgeving via o.a. de groene zone isoleren. Daarnaast blijven we samenwerken in het regionale meetnetwerk om de voortgang te kunnen monitoren.
Vastgesteld beleid en informatie
Collegebesluit Deelname aan Schone Lucht Akkoord, 22 juli 2021