Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Lasten | -21.148 | -21.240 | -21.365 | -21.852 | ||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -1.799 | -1.705 | -1.718 | -1.731 | |
0.4 | Overhead | -18.032 | -18.283 | -18.397 | -18.492 | |
0.5 | Treasury | -465 | -225 | -70 | 55 | |
0.61 | OZB woningen | -575 | -575 | -575 | -575 | |
0.64 | Belastingen overig | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -140 | -22 | 118 | 120 | |
0.8 | Overige baten en lasten | -139 | -431 | -724 | -1.229 | |
Baten | 88.604 | 91.118 | 92.469 | 96.328 | ||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 760 | 520 | 520 | 514 | |
0.4 | Overhead | 511 | 511 | 511 | 511 | |
0.5 | Treasury | 646 | 644 | 643 | 636 | |
0.61 | OZB woningen | 6.575 | 6.865 | 7.217 | 7.577 | |
0.62 | OZB niet-woningen | 3.953 | 4.036 | 4.121 | 4.208 | |
0.64 | Belastingen overig | 201 | 201 | 201 | 201 | |
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 75.959 | 78.340 | 79.256 | 82.682 | |
Subtotaal Lasten en Baten | 67.456 | 69.877 | 71.104 | 74.475 | ||
Onttrekking aan reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Storting in reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Resultaat | 67.456 | 69.877 | 71.104 | 74.475 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2026 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Begroting 2026 - 2028 | 63.845 | 66.785 | 69.497 | 50.636 |
Mutaties tot en met juli 2026 | 13 | 101 | 207 | 231 |
Startsaldo 2026 - 2029 | 63.857 | 66.885 | 69.704 | 50.867 |
Administratief | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indexering | -1.077 | -1.061 | -975 | -559 |
Overige technische mutatie | -104 | -104 | -104 | -104 |
Kapitaallasten | -81 | -61 | -154 | -1 |
Financiële ontwikkelingen | 380 | 393 | 476 | 476 |
Gemeentefonds | 4.990 | 4.707 | 2.898 | 24.538 |
Wens | -509 | -882 | -741 | -741 |
Meerjarenbegroting 2026 - 2029 | 67.456 | 69.877 | 71.104 | 74.475 |
Toelichting ontwikkelingen
Betere bescherming van persoonsgegevens voor onze inwoners € 20.000
De functionaris gegevensbescherming (FG) houdt toezicht op hoe we omgaan met persoonsgegevens. Deze rol wordt gedeeld met vier andere gemeenten en de GR Peelgemeenten. Voor Deurne is dat nu één dag per week. Door beperkte inzet en extra taken vanuit de Wet politiegegevens is er te weinig ruimte voor toezicht en advies. Dit vergroot het risico op datalekken en ondermijnt de digitale veiligheid van onze inwoners. We vragen daarom net zoals de andere participerende gemeenten middelen om structureel de inzet van de FG uit te breiden en zo de bescherming van persoonsgegevens te versterken.
Huren en pachten voordeel € 40.000
Bijstelling begroting 2026 en verder op basis van gerealiseerde opbrengsten.
Extra krediet voor routekaart verduurzaming vastgoed € 21.000
Met de Routekaart wordt uitvoering gegeven aan verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Na aanbestedingen van de eerste verduurzamingsprojecten blijkt, dat als gevolg van prijsstijgingen, het krediet ontoereikend is voor de uitvoering van de toekomstige projecten.
i-Visie € 500.000
Het college van burgemeester en wethouders heeft in 2025 de i-Visie 2025–2028 vastgesteld. Deze visie geeft richting aan de digitale transformatie van onze organisatie en is noodzakelijk om de ambities uit het raadsprogramma en de Toekomstvisie Deurne 2030 te realiseren.
Onze samenleving digitaliseert in hoog tempo. Inwoners en bedrijven verwachten een dienstverlening die betrouwbaar, toegankelijk en afgestemd is op hun persoonlijke situatie. Tegelijkertijd stelt nieuwe wet- en regelgeving – zoals de Archiefwet, Woo, Cyberbeveiligingswet (NIS2) en de Europese AI Act – steeds hogere eisen aan onze informatiehuishouding.
De snelheid waarmee ICT zich ontwikkelt (datagedreven werken en artificial intelligence), maakt het noodzakelijk om als organisatie wendbaar en weerbaar te worden. Zonder gerichte investeringen lopen we het risico achter te raken bij de verwachtingen van inwoners en ondernemers. Bovendien blijven kansen op verbetering van onze dienstverlening en interne processen dan onbenut.
We zetten in op de volgende i-Visie ontwikkelgebieden:
1. Datagedreven werken
We bouwen aan een centrale gegevensinfrastructuur (datawarehouse) die betrouwbare en herbruikbare data ontsluit. Hiermee realiseren we beleidsvorming op basis van inzicht uit data, verkorten we doorlooptijden en leveren we op de persoon afgestemde diensten.
2. Digivaardigheden
We investeren in datageletterdheid, AI-geletterdheid en het vaardig gebruik van digitale hulpmiddelen om informatie te analyseren en beslissingen te ondersteunen. Medewerkers leren technologie verantwoord en effectief toe te passen, zodat we sneller en persoonlijker kunnen reageren op signalen uit de samenleving.
3. Informatiebeheer
We versterken de sturing op informatiebeheer via het informatiebeheerplan. Dit zorgt voor samenhang tussen processen, ICT-systemen en personeel. Het borgt een duurzame informatiehuishouding die voldoet aan wettelijke verplichtingen zoals de Archiefwet en de Wet open overheid (Woo). Dit draagt bij transparantie en vertrouwen in de overheid.
4. Pilots
We voeren kleinschalige pilots uit met AI en datagedreven toepassingen. Deze experimenten helpen ons om te ontdekken wat werkt en wat waarde toevoegt. Als een pilot met een beperkte groep gebruikers duidelijke baten oplevert, bekijken we of en hoe we dit kunnen toepassen binnen de hele organisatie. Zo voorkomen we dat we te snel grootschalig investeren in iets dat nog niet bewezen is en vergroten we onze wendbaarheid en weerbaarheid.
5. Architectuur / Common Ground
De landelijke ontwikkeling van Common Ground is volop in beweging, maar nog niet volledig uitgekristalliseerd. In 2026 bepalen we hoe en in welk tempo we hierop aansluiten. Daarbij kijken we naar de technische volwassenheid van deze nieuwe manier van werken én naar wat dit betekent voor onze bestaande systemen en dienstverlening. Daarom vragen we op dit onderdeel nu nog geen middelen.
6. Informatiebeveiliging & risicomanagement
Daarnaast investeren we in informatiebeveiliging en risicomanagement. Met de nu gevraagde middelen richten we autorisatiebeheer zorgvuldig in. Dit draagt bij aan de invoering van de Cyberbeveiligingswet waarvoor we in de begroting 2025 al middelen hebben gevraagd. Hiermee verminderen we de kans op ontwrichting van onze dienstverlening door digitale dreigingen en beschermen we de gegevens van inwoners en bedrijven.
Subsidies € 15.000
We werken samen met een externe subsidioloog. De subsidioloog adviseert en ondersteunt medewerkers bij het aanvragen van subsidies. Om de werkzaamheden voort te kunnen zetten, is hier extra budget voor nodig.
Digitale kaart projecten € 50.000
Bij de koersdag in juni 2025 is door de Raad aangegeven dat hij behoefte heeft aan een sprekend overzicht van de projecten waar de gemeente aan werkt en welke projecten gerealiseerd zijn.
Doorbelasting uren projecten voordeel € 300.000
Het aantal projecten en investeringen in Deurne waar uren aan doorbelast worden is toegenomen. Dit leidt tot een voordeel op de personeelslasten.
Rente op schatkistbankieren voordeel € 292.000
Sinds 2025 krijgt de gemeente een rentevergoeding voor de middelen die uitstaan bij het schatkistbankieren (de Bank Nederlandse Gemeenten). Deze rentevergoeding wordt ook voor 2026 verwacht.