Voor de aantrekkelijkheid van Deurne als woongemeente is het versterken van de bereikbaarheid van Deurne met zijn intercitystation, fiets en weg van groot belang. Een ambitieus woningbouwprogramma leidt daarnaast tot meer lokale en regionale verkeersstrome, die in goede banen geleid moeten worden. Een goede bereikbaarheid heeft een positieve invloed op de leefbaarheid en recreatie in de Deurnese kernen en dorpen. De aanleg van fiets- en wandelpaden is daarom belangrijk. De bereikbaarheid is overigens niet alleen een uitdaging voor Deurne; het is ook een regionaal vraagstuk. Daarom zetten wij ook in regionaal verband in op de aanpak van drukke wegen als de A67 en de N270.
UITGANGSPUNTEN
De kernen ontlasten van gemotoriseerd verkeer
Veiligere fietsverbindingen tussen de kernen en een snelfietspad tussen Helmond en Deurne en Horst met de prioriteit op het traject Deurne – Helmond
Goede en veilige verbindingen per auto, fiets en openbaar vervoer in Deurne en tussen de kernen
Een beter bereikbaar Deurne met een oplossing voor de drukke A67, N270 en N279
Aan de slag
Projecten regionale bereikbaarheidsagenda, verbetering A67, N270 en N279
Wat gaan we er voor doen?
Voor Deurne zijn de volgende projecten in de regionale bereikbaarheidsagenda opgenomen (uitvoering 2018-2028):
Snelfietspad Deurne-Helmond.
Onderzoek treinfrequentie richting Eindhoven verhogen én de capaciteit vergroten.
Knooppunt station Deurne opwaarderen.
Spoortunnel Binderendreef.
N279 Veghel-Asten en de aansluiting met de N270
Aanpak van de N270 Helmond – Deurne – Venray
Onderzoek ‘Regionale verkeersstudie bundelroutes'
Samen met de regio en de wegbeheerders provincie en rijk werken we aan een betere regionale bereikbaarheid. De gemeente neemt waar mogelijk een actieve rol in projecten van de provincie (N270 en N279) en van het Rijk (A67). Daarbij richt de gemeente zich op de verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van en in Deurne. Deze actieve houding geldt ook voor de spoorverbindingen. Goede verbindingen met Brainport en Greenport zijn noodzakelijk voor Deurne (en de regio).
Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
Wat gaan we er voor doen?
De gemeente is wettelijk verplicht om te zorgen voor een samenhangend en uitvoeringsgericht verkeers- en vervoersbeleid. Het geactualiseerde verkeersbeleid, het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP), is eind 2024 vastgesteld. Het GVVP vormde een bouwsteen voor het Koersdocument en is daarmee input voor de Omgevingsvisie. Het GVVP houdt rekening met ruimtelijke, demografische en technologische ontwikkelingen én de regionale bereikbaarheidsagenda. Verder wordt het accent gelegd op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en innovatie. Het GVVP wordt verder uitgewerkt in een Uitvoeringsplan, waarvoor in de begroting 2026 budget is aangevraagd.
Vastgesteld beleid en informatie
Koersdocument Omgevingsvisie Deurne
Tunnel Binderendreef
Wat gaan we er voor doen?
Bij de Binderendreef in Deurne wordt de bestaande spoorwegovergang vervangen door een onderdoorgang onder het spoor. Dit project is van belang voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer in Deurne en omgeving. De aanbesteding en de gunning zijn medio 2025 afgerond, de zogenaamde Trein Vrije Periodes zijn bepaald op 29 oktober tot en met 2 november 2026 en 12 december tot en met 14 december. De planning van de werkzaamheden wordt afgestemd op deze periodes. De planning is dat de tunnel op 1 april 2028 kan worden opengesteld.
Vastgesteld beleid en informatie
Doorfietsroute Helmond - Deurne
Wat gaan we er voor doen?
De voorkeursroute voor de snelfietsroute is bepaald. Het concept ontwerp van de voorkeursroute wordt momenteel uitgewerkt naar een definitief ontwerp en wordt uiterlijk in 2026 aan het college voorgelegd. Als ruimtelijke procedures nodig blijken te zijn, wordt de voorkeursroute voor die onderdelen ook aan de raad voorgelegd.
Vastgesteld beleid en informatie
N270 – Verbetering doorstroming en aanpak verkeersveiligheid
Wat gaan we er voor doen?
De uitwerking van het tracedeel N270 Deurne – Helmond (Helmondsingel), fase 2 wordt in samenwerking met de gemeente Deurne doorlopen. In 2024-2025 is toegewerkt naar een voorlopig voorkeursontwerp en een uitvoeringsovereenkomst tussen gemeente en Provincie. Het college is bevoegd deze uitvoeringsovereenkomst te tekenen. De uitvoering/herinrichting van de weg duurt nog een aantal jaren. Er moeten nog diverse (wettelijke) procedures doorlopen worden, zoals de vaststelling van een definitief projectbesluit door Gedeputeerde Staten (gepland in het derde kwartaal van 2026).
Vastgesteld beleid en informatie
Ontwikkelmogelijkheden station Deurne - Uitbreiding leenfietsen NS
Wat gaan we er voor doen?
Het station in Deurne is een belangrijk knooppunt (HUB-functie) in het verkeers- en vervoersnetwerk van en rondom Deurne. Voor nu maar ook in de toekomst. Met het oog op de toekomst is in 2024. Is daarom, in samenwerking met onder meer de Nederlandse Spoorwegen en ProRail, de mogelijkheden om de HUB-Deurne verder te ontwikkelen. Dit onderzoek, genaamd het Integraal Handelings Perspectief (IHP) is in 2024 opgestart. Het onderzoek bestaat uit drie fases. Dook de derde fase (schetsontwerp auto- en fietsparking en ongelijkvloerse oversteekplaats) zal eind 2025 gereed zijn. Afhankelijk van de besluitvorming daarover zal in 2026 een raadsvoorstel met kredietaanvraag worden voorgelegd om de plannen verder uit te werken om aanleg mogelijk te maken.
Vastgesteld beleid en informatie
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 15:16:02 met de export van 10/01/2025 15:10:49